Rostad Majs med Lime, Permasan och Chili

Wilma och Martin åkte in till Ullevi i eftermiddag för att titta på Finnkampen som är där i helgen, vi brukar göra det när den är i Göteborg. Famljen friidrott :) Själv så kände jag inte för att sitta där med två blivande femåringar och regn. Fast jag tycker det är väldigt roligt att gå och titta på friidrott just och känna stämningen på Ullevi!
 
Igår hade vi storfrämmat från andra sidan färjan och det blev rester över som vi åt här hemma när de åkt till stan. Men för att dryga ut maten lite så hade jag en majsrätt som jag velat pröva länge. Det är en mexicansk rätt som passar till kött. Det behöver inte vara så mexicanska smaker på maten till denna, men natuligtvis passar denna till vilken mexicansk mat som helst. Måste säga att mexicansk mat gillar jag skarpt!
 
3 majskolvar eller 500 gram majskorn
1 1/2 msk olivolja
salt och peppar
 
Skär av kornen från den färska majskolven eller ta frusna majs (det gjorde jag). Lägg i en form och  häll över olivoljan, salt och peppar. Rost i ugnen i 200 grader varmluft i 20 minuter.
 
1 msk majonäs, rumstempererad
1 msk creamfraise, rumstempererad
4 msk mjölk, rumstempererad
Juicen av en stor lime
3 msk riven parmesan
cayennepeppar
ev salt och peppar
 
Lägg de rostade majskornen i en skål och majonäs, creamfraise, mjölk, limesaft, cayenpeppar och ev lite mer salt och peppar. Färdigt! Ett roligt tillbehör som smakar mycket:)
 
 
 
I fredags hade jag ju en beställning på laxcheesecake, då gjorde jag två därför den ena stelnade inte tyckte jag utan var för lös. Men gjorde en förätt av den igårkväll och det blev jättegott till Connys färska räkor och egenfiskade dagsfärska kräftor till..
Som huvudrätt hade vi rådjursadel med klyftpotatis, kantarellsås, sallad och hemmagjord rödavinbärsgelé.
Till dessert blev det Banoffee Pie.
 

Ha nu en riktigt go septembersöndagskväll :)


Kommentarer