Carrotcake


 
Morotskaka är ju en riktig favorit. Denna tycker jag är allra bäst. Från Rosendahls kokbok.
Tidigare i veckan fick jag en beställning på morotskaka av en glad hockeymamma, hon skulle ha med sig något hembakat till någon ishall någonstans i Sverige. Så jag vet inte vart den hamnade. Hoppas hon blev nöjd. Viktigt var att det inte var nötter och dylikt i den, så det hoppade jag över i receptet. Denna blev bakad i går eftermiddag för de skulle åka jättetidigt på morgonen.
Det är mycket glasyr på denna kaka, det gillar jag. Den innehåller citron så det blir en god brytning på kakan.
 
 Kaka:
 
2 1/2 dl rapsolja
3 1/2 dl socker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk muskot
1 tsk kanel
1 dl grovt hackade valnötter
 
Vispa olja och socker till det blir vitt. Tillsätt morötter och ett ägg i taget. Blanda i de övrigta torra ingredienserna. Häll i smord och bröad form. Grädda 200 grader 45 minuter.
 
Topping:
200 gr smält smör
200 gr philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Saft och skal av en citron
 
Blanda toppingen och bred över kakan när den är helt kall. Kakan behöver stå till sig kallt så toppingen stelnar.
 

Kommentarer