Päronkaka

 
Mjukaste päronkakan ever. Detta recept är egentligen ett äpplerecept, men jag hade mest päron hemma, så jag gav det ett försök.
Fick besök idag av en eminent herre från Norge som heter Terje Berntzen, satt och lyssnade på honom vid kaffebordet vilket var mycket intressant.
Så roligt att han kom och hälsade på hos oss.
 
Päronkakan ja, den serverades med lättvispad grädde.
 
 
1 ägg
1 kkp socker
1 kkp vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Blanda allt i en bunke.
Häll i:
 
1 kkp vetemjöl
100 gr mjukt smör
 
Blanda ihop.
 
Lägg hälften av smeten i en form.
Skiva över 4 stora päron som är skalade.
Rulla resten av degen i rullar och lägg över lite slarvigt.
 
Grädda 200 grader i 35 minuter.
 
Vispad grädde till.
 
 

 
Detta urgamla recept med kaffekoppsmått är från en kokbok från Tjörn som jag fick för några år sen. Tiden går fort, det är nog 15- 20 år sen jag fick boken. Detta är ett riktigt kalasrecept. Vill du göra det på trädgårdsäpplen så ta ca 6 äpplen.
 
Det goa med denna är att den inte innehåller kanel, vilket alla äpplerecept nästan alltid innehåller. Jag gillar kanel, men denna är så grymt god utan.
 

Kommentarer