Plommon till frukost

Hittade detta recept på en blogg från Staterna, där är väl plommen lika stora som äpplen eller meloner :) Antagligen väldigt sura med, för receptet sa två msk socker men jag sänkte till två tsk. Någon måtta får det vara!
 Men väldigt gott var det i alla fall! Jag jobbade ihop med en kock för några år sen som hette Pär, han sa vid något tillfälle så här: Jag kan inte äta likadan frukost två dagar i rad! Måste variera den.
Mmm, tänkte jag, som då alltid åt exakt samma sak varje morgon. Sen dess har jag försökt variera så gott det går och söker ofta på frukostrecept.
Japp, jag vet, man har inte tid på morgonen att laga frukost som tar lång tid. Men man kan fortfarande variera sig.
Här är ett sätt! Inte snabbvarianten dock!
 4 pers
 
4-6 plommon (svenska plommon är mindre så man kan öka till 8-10 kanske)
olivolja
flingsalt
2 tsk socker (eller mer)
färsk timjan
 
Dela plommonen på hälften och ta ut kärnan.
Lägg dem i en form och ta på lite olivolja, flingsalt, sockret och färsk timjan.
200 grader i 20 minuter. Låt svalna lite!
 

Grekisk yoghurt och granola som det heter i USA, müsli på svenska! Hoppsan här har vi ett recept på det med :)
Kaffe förstås!
 Tänk att få ha ett plommonträd i trädgården och kuunna plocka av,
passa på du som har det!
 


Kommentarer