Äpplepaj med vaniljsås

 
Hösten är verkligen här på riktigt :) Jag gillar hösten, vet inte om man får säga det högt, men den är oftast varm och det kommer ofta fina dagar.
Så klart så kommer det dagar som det regnar och blåser så man blir totalt urblåst om man går utanför dörren, men åh, då kan man ju passa på att baka.
Fast senare på hösten, då när träden är bruna och gräset gulnat, då är det inte lika kul med hösten längre.
Men just i september är det ju gott, innan man måste ta på vinterkläderna och stövlar, då är det så fint. Dessutom många goda saker i affären i frukt och grönsakshyllan. Äpplen i stora lass. Äpplen kan man ju använda till mycket. Ofta slinker det ner ett äpple i grytan men också i många bakverk. Så nu kommer det många recept på äpplebakverk framöver. Vi börjar med en paj :)
 
Känner att jag lätt snöar in på vissa produkter, eller så är det säsong. Välj vilket :)
 
 
 
Denna paj har jag i min lilla receptbok, där har jag klistrat in ett utklipp från GP. Äpplepajen har jag gjort hur många gånger som helst.
I utklippet från GP så står det att receptet är från Bräutigrams, ett bageri som stängdes för typ 15 år sen och lång i centrala Göteborg. Dit gick man ju när man var liten i bland och var i stan.

 
Pajdeg
100 gr smält smör
3 dl vetemjöl
1/2 dl socker
 
Fyllning:
4-5 äpplen
3/4 dl socker
2 tsk kanel
 
100 gr mandelmassa
1 ägg
 
Gör pajdegen och tryck ut den i en form.
Skala äpplena och skär dem i klyftor och lägg i formen.
Blanda socker och kanel och strö över äppleklyftorna.
Riv mandelmassan och blanda med ägget.
Klicka ut på toppen av pajen.
Grädda 200 grader i 30-35 minuter.
 
 
Vaniljsås:
 
3 äggulor
1/2 dl socker
1/2 tsk vaniljkorn ekologiska
Vispas till en luftig och vit konsistens.

3 dl grädde vispas.
Blandas med ägget.
Godaste vaniljsåsen ever...
 
Gillar att det är mycket kanelsmak och dessutom mandelmassa i pajen. Det får en god karaktär över pajen :)


Kommentarer