Browniemuffins

För hundra år sen, alltså år 2000 så fanns denna muffins i tidningen Buffé. Japp, jag har tidningen kvar... Bakoholic var nog namnet på mig ja :)
I receptet står det att man ska använda sig av blockchoklad. Usch och fy!! Tur att man sällan eller aldrig läser det i recept längre. Blockchoklad är inte choklad. Satsa alltid på bra råvaror istället för att titta på priset, det har man igen på resultatet. Men man gör som man vill som sagt tidigare.
Dessa är väldigt goda. Min kompis Anette och jag var föräldralediga samtidigt med våra första barn, både hon och jag brukade baka dessa vid flertalet gånger. Kladdiga i mitten med mycket chokladsmak. Say no more :)
 
 
 
 
 
Man kan servera dessa som dessert med en glasskula vid sidan om. Lilltips!
 

 
14 muffins:
 
150 g smör
200 gr mörk fin choklad
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 ägg
uns salt
2 1/2 dl vetemjöl
 
2 nävar chokladploppar eller hackad choklad
 
Smält smöret och låt chokladen smälta i det varma smöret, till blandningen blivit helt slät. Rör i socker vaniljsocker och ett ägg i taget. Salt och mjöl röres ner försiktigt. Blanda sist ner chokladhacket eller plopparna.
 
Häll i dubbla muffinsformar och grädda i 20-25 minuter.
 
 
Kladdig och goda!
 

Kommentarer