Granolaballs

 
Granolabars är ju på tapeten, alla bakbloggar jag följer bakar granolabars. Så jag tänkte testa flera recept denna veckan. I alla fall två :) Man kan ju inte äta granolabars så det står ut från öronen direkt. Eller så kan man ju hoppas på att Wilmas kompisar kommer på besök och gör en utvärdering :) Välkomna Wilmas kompisar!
 
Denna hittade jag från min just nu favoritblogg (USA) och då gjorde man bollar av det, den är inte ens bakad. Lika lätt som att göra chokladbollar och det kan ALLA!
Den beskrivs som healthy. Men en sak som är healthy för någon verkar ju unhealthy för någon annan, så bli din egen domare :)
 
 


 
Den innehåller krämigt jordnötsmör....
 
 
...och choklad...
 
 
14 granolabollar:
 
1.5 dl slät jordnötsmör
2 msk honung
1.2 dl havregryn
4 msk krossade linfrön
2 msk mini chokladploppar
uns salt eller uns kanel (välj)
 
Rullas i kakao, kanelsocker, smält choklad eller cocos (välj).
 
 Jag använder mig av ekologiskt jordnötsmör, men det väljer man ju själv. Det är att föredra att det är krämigt och inga bitar i.
Chokladplopparna kan man ju ta mörkchoklad och hacka den istället. Plopparna är svåra att få tag på om man nu kan få tag på dem alls i Sverige. Jag har VÄLDIGT snälla släktingar i USA, som fyller på mitt lager med jämna mellanrum :)
 
I en liten skål, smält jordnötsmöret och honungen i micron 10 sekunder, så den blir lite varm. Fyll på skålen med havregryn och linfrön. Lägg i chokladen som kommer att smälta lite lätt. Smaksätt med salt eller kanel, uns betyder jättelite om ni undrar :)
Rulla dem till 14 bollar. Jag rullade mina i fin kakao som smälte liksom in. Välj ditt alternativ ovan förslag.
 
De var lätta att rulla, men eftersom jordnötsmör är olika, så kanske man får lägga i lite mer havregryn om den blir för "blöt". Eller mer jordnötsmör och honung om det blir för torrt. Mina blev perfekta med receptet ovan.
 
 
 
Man kan lägga i russin, nötter eller frön om man vill.
Det går att frysa dessa, men klarar tre dagar i rumstemperatur och en vecka i kylskåp.
 

Kommentarer