Mandel och Nougatkaka


Fick beställning av en fiskebåt nere på hamnen som ville ha en förmiddagskaka till kaffet resten av veckan. Får dessutom välja vilken kaka jag vill baka. Idag blev det denna Mandel och nougatkaka. Skärde ut en bit för att ta kort på den, sen satte jag tillbaka bilden, hoppas de inget märkte :) Jo de gjorde de, jag hade frågat innan :)
Har även hunnit en sväng till Eriksberg och sjukgymnasten som tar hand om mitt lymfedem. Så grymt att man kan få ordning på armen igen. Men nu har twinsen blivit hämtade från dagis och vi får göra något skoj. Baka kanske :)

 
400 gr riven mandelmassa
4 ägg
100 gr smält smör
1 tsk bakpulver
 
125 gr nougat
 mandelspån
 
Vispa ihop mandelmassa, ägg, smält smör och bakpulver. Häll smeten i en smord mjölad form med löstagbar kant. Grädda 40 minuter i 175 grader.
När kakan kommer ut så hyvla nougaten och lägg över kakan så den smälter över den varma kakan. På med mandelspån, jag rostade dem inte men det kan man göra för att förgylla tonen på kakan.
 
 
 De fina blommorna jag fick i lördags står sig fortfarande fint. Tack Granbergs!

Kommentarer