Rågbröd


Jag har jobbat!

Alltså visst det gör nog de flesta och jag har absolut jobbat i mina dagar jag med. Men nu var det väldigt länge sen sist. I runda slängar 11 år. Jag har naturligtvis sysselsatt mig med annat. Typ att få tvillingar, typ pluggat, typ tråkig sjukdom. Men i förrgår ringde jag kommunen där jag bor och frågade om det fanns något som jag kunde göra. 1 1/2 timme senare ringde de tillbaka och igår så jobbade jag. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva denna gårdag, så jag låter bli ;)





Idag bakade jag detta bröd som egentligen från början är Leilas, men som jag gjort om lite. Äldsta dotterns favoritbröd är denna rågkaka, som man nästan kan kalla det.




50 gr jäst
4 dl vatten
50 gr smör
1/2 dl olivolja
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
1 kapsyl ättika
1 1/2 msk brödkryddor
4 dl ekologiskt rågmjöl (Saltå)
7 dl vetemjöl special.

Ibland är det väl konstigt. Mjölet räckte inte till mängdmässigt denna gången, jag fick lägga i 2 dl till av vetemjölet (så det blev 9 dl). Ni får börja med den lilla mängden och öka om det behövs.


Rör ut  jästen i vattnet som är ljummet. Tillsätt resterande ingredienser och låt maskinen arbeta degen tills den blir smidig, det tar ca 20 minuter. Sen har du en riktigt härlig deg att arbeta med.
Jäs 60 minuter i bunken. Dela degen i fyra delar och knåda till runda bröd. Jäs i 30 minuter på plåt med handduk över och grädda sen 15 minuter i 200 grader varmluft. 







Kommentarer