Åpplepaj med vaniljsås!


Martin hade några killar från Skåne här i går. De brukar komma en gång om året, ungefär septembertid varje gång. Jag funderade på om de inte fick denna pajen förra året när de var här. Men men, de verkade glada ändå. 

Åpplepaj är så svenskt, så höst och så gott! Speciellt nu på hösten när äpplena är som bäst. 

Denna paj har jag i min lilla receptbok, där har jag klistrat in ett utklipp från GP. Äpplepajen har jag gjort hur många gånger som helst.
I utklippet från GP så står det att receptet är från Bräutigrams, ett bageri som stängdes för typ 15 år sen och lång i centrala Göteborg. Dit gick man ju när man var liten i bland och var i stan.


Pajdeg
100 gr smält smör
3 dl vetemjöl
1/2 dl socker
 
Fyllning:
4-5 äpplen
3/4 dl socker
2 tsk kanel
 
100 gr mandelmassa
1 ägg
 
Gör pajdegen och tryck ut den i en form.
Skala äpplena och skär dem i klyftor och lägg i formen.
Blanda socker och kanel och strö över äppleklyftorna.
Riv mandelmassan och blanda med ägget.
Spritsa mandelmassmeten runt pajen.
Grädda 200 grader i 30-35 minuter.








Sen var det ju den här godaste vaniljsåsen som man gör på ett kick!

Vaniljsås:
 
3 äggulor
1/2 dl socker
1/2 tsk vaniljkorn ekologiska
Vispas till en luftig och vit konsistens. 

3 dl grädde vispas.
Blandas med ägget.
Godaste vaniljsåsen ever...












Kommentarer