Formbröd







Idag blev det ett brödbak till barnen. Ett vitt formbröd al'a Leila :) Efterom det är så att vetemjöl special är ett mycket bättre jäsmjöl så har jag alltid använt det, men det är ju mycket mera gluten i specialen. Så jag har nu gått tillbaka till vanligt vetemjöl vid jäsdegar. Idag blev det Saltås ekologiska och det jäste faktiskt bättre än med special, vad kul.
Sen i köpta bröd har bagerierna lagt i 50% mer gluten fick jag höra sist jag var på Hälsokostaffären, det låter ju inget vidare om det stämmer.

Bäst att baka sitt egna bröd tror jag.

Just nu är det ju så mycket varningar och upptäckter om konstigheter angående maten som säljs. Usch man blir nästan mörkrädd. 

Detta är ju inte det nyttigaste brödet men någon gång ibland så bakar jag detta.










50 gr jäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
2 tsk honung
2 tsk sirap
1 1/2 msk flingsalt
2 dl durumvete
10-11 dl ekologiskt vetemjöl (jag använde mig av Saltås ekologiska)

Jäs 40 minuter



Smöra och bröa två avlånga formar med vallmofrön.  Forma två limpor och lägg i formarna. Jäs 30 minuter, pensla med vatten och snitta lite på längden. Lite flingsalt över. Grädda 200 gr i 25- 30 minuter.






Kommentarer