Björnbärsmuffins med Crumble



Hej hopp!

Igår gjorde jag ett misslyckat bak. Ibland händer det... Så imorse fick jag baka något annat istället och det blev björnbärsmuffins. Dessa såldes på en fotbolls cup på Fotö idag, där en av döttrarna deltog. Jag måste vara sämsta fotbollsmorsan ever. Inget intresse alls! Men klarat mig väldigt länge från att vara just fotbollsmorsa. Men nu har jag en fotbollsspelande liten tjej här. Funderar på om hon ska bli ett proffs :) Låter ju trevligt! Fast det kanske kräver en engagerad fotbollsmorsa... Så där föll det :)



Crumble är ju en lysande smakförbättrare för muffins. Lite som att toppa med smuldeg över en redan god kaka. Kan bara bli bra.


12 stora muffins:

1 dl socker
1 ägg
2 dl mjölk
6 msk rapsolja (eller 0.9 dl, vilket låter mer men är lika mycket;) )
2 tsk bakpulver
4 dl mjöl
Nypa salt

Björnbär ca 3 dl

Crumble:
2 1/2 dl mjöl
1 1/2 dl socker
2 msk vaniljsocker
125 gr smör

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda sen i mjölk och olja. Rör sedan snabbt ner mjöl, salt och bakpulvret. Fördela i muffinsformar, på med några björnbär i varje form. 

Gör crumble i blendern eller liknande så man får en smulig massa. Fyll formarna med några matskedar smuldeg över varje muffins...

200 grader 20 minuter












Kommentarer