Hallon och Vit Choklad Bullar




Idag har min kompis A och jag varit ute i Rödbergen och promenerat på morgonen/förmiddagen, tyvärr så hade min telefon blivit urladdad så jag kunde inte mäta avståndet. Men det är otroligt fint där ute i bergen. Vi passade på att ta oss ett dopp när vi ändå gick förbi. Mycket skönt i vattnet måste jag säga, lite kallt kanske men när man är så varm så är det bara gött ;) Avsvalkande ar ju alltid skönt!
Sen avslutade vi med en god frukost hemma hos A. Härligt att starta helgen så!


Igår bakade jag ju rågbröd, men även dessa bullar med hallon och vit choklad. YUM säger jag bara på ren amerikanska ;) Nästan jobbigt goda! 
Sen när degen var färdigjäst så kom jag på att jag glömt att lägga i ägget. Ja, så kan det gå när man har lätt att glömma. Det blev väldigt lättsam deg ändå, så jag är nöjd med resultatet!  Nu har vi massor av goda bullar i frysen för jag gjorde dubbel sats av dessa.


50 gr jäst
3 dl ljummet vatten
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ägg
150 gr mjukt smör
10-11 dl vetemjöl special

Blanda ihop och kör i maskin i 20 minuter, då har glutentrådarna blivit långa och man får en smidig deg. Jäs i 45 minuter.

Fyllning:
50 gram smör
100 gram vit choklad
250 gram hallon

Dela degen i två och kavla ut den ena. Bred smöret på degen. Hacka chokladen och fördela över degen. Hallonen tinas till rumstemperatur och fördelads över degen. Rulla ihop och skär bullar som man lägger i bullformar. På denna satsen blir det ca 40 bullar. Låt bullarna jäsa i 30 minuter.


Pensla bullarna med ett lättvispat ägg. Grädda i 190 grader varmluft i ca 10 minuter.

Pudra över florsocker över de färrdiggräddade bullarna.



Kommentarer