Äpple och mandelkakor från Hela Sverige Bakar



Märkligt! Dessa bakades ju igår på HSB men de såg inte alls ut så, men jag gjorde efter receptet. Men alla barnen tyckte om dessa kakor. Mycket!

Sen står det i receptet att det ska vara ett halvt Granny Smith äpple, men jag tog ett som jag pallat hos min kusin på Hönö. Mats heter han ;) Funkade alldeles utmärkt. Sen använde jag inte äppleessens alls. Jag är ju inte så mycket för tillsatser. 


Äpple- och mandelmassekakor

Mördeg
270
 g 
vetemjöl 
90 g socker 
10 g vaniljsocker 
200 g smör 

Fyllning100 g mandelmassa 
0,5 st Äpple (Granny Smith) 
Grön pasta färg ( jag blandade skogsgrön med smaragdgrön)

Gör smeten först och läggning mördegen i kylen medan fyllningen görs.
Riv mandelmassa och äpple och blanda med grön pastafärg. 
Rulla mördegen till en rulle och skär i slantar. Tryck ut en fördjupning och spritsa i äpplemandelmassan i fördjupningen. Grädda 175 grader 12 minuter.





Kommentarer