Torta Caprese Bianco


Ikväll kommer min gubbe hem från fisket och då tänkte jag att han skulle bli glad över en hembakad kaka, så det fick bli denna goda och glutenfria capresiska kaka som jag gjort några tillfällen innan, den är verkligen så grymt god.  Jag har för massa choklad chips hemma insåg jag, så måste baka upp galet många paket ;)

Imorse så skrev Mikael Alfvén på Facebook några väl valda ord. Som jag måste citera för de var så sant:

"Säg nej till narcissisten!
Det finns en personlighetstyp som skadar och förstör människors liv väldigt illa och det är narcissisten. Narcissisten har en väldigt grandios bild av sig själv, behöver känna att han är i centrum hela tiden, är väldigt manipulativ i sitt beteende. Narcissisten är väldigt känslig för kritik och klarar inte att bli emotsagd. Han ställer helt enkelt folk i frysskåpet och låser dörren om folk inte tycker samma som han. Narcissisten vet alltid bäst och mest, han drar sig inte för att förminska andra för att se bättre ut själv. Han ser sig helt enkelt för lite (ibland mycket) bättre än andra. Om dessa personlighetstyper hamnar på ledande positioner i församling, företag m.m kan de förstöra många människors liv med sitt beteende. Låt oss hålla narcissistens attribut långt ifrån våra liv. Gud ger helt andra egenskaper han vill fylla våra liv med. Ha en härlig dag"

Alla har vi träffat på dessa människor i olika sammanhang och det har lärt mig att man mår bäst själv att hålla sig långt borta från denna typen av människor. Gäller både narcissisten och även psykopaten. En klok man sa till mig förra veckan att om man tror själv att man har dessa egenskaperna, så har man det inte. För de kan inte se sig själv i spegeln.

Så säg upp dig, sluta umgås och håll dig undan. Det är mitt onsdagstips! Ibland är det faktiskt inte så dumt att hamna i frysskåpet, så besparar man sig mycket. Talar ur egen erfarenhet här.












120 gram vit belgisk choklad
120 gram smör
120 g florsocker (2 dl)
4 ekologiska ägg (uppdelade i gulan och vitan)
120 g mandelmjöl (2,5 dl)

3 dl ekologisk grädde, vispas
garnering av något fint

Förbered en form med löstagbar kant med att sätt bakplåtspapper i botten. Sätt ugnen på 145 grader varmluft.
Smält chokladen och smöret i micron.
Vispa äggulorna med florsockret så det blir vitt och pösigt.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Blanda chokladen och äggulorna. Blanda ner mandelmjölet. Vänd ner äggvitan lite i taget.
Häll smeten i formen och grädda 25-30 minuter. Låt svalna och garnera med vispad grädde, bär och små mini chokladpluppar.



 

Kommentarer