Äggost

Innehåller reklam för Bagaren & Kocken


Äggost iallafall det är ju så gott. Blev så sugen i affären i fredags så jag köpte hem ingredienserna och fixade det direkt när jag kom hem.
Det är ju nya bud direkt från proffsen på Klädesholmen gällande äggost, det är att man ska vänta två dagar med att äta den. För mig är buden nya alltså, de har nog gjort så sen urminnes tider ;) 
Det är svårt att vänta så länge tycker jag. Så vi blev nog otrogna denna gången och tog den efter ett dygn. Sorry!

Nu tänkte jag att jag ska lära upp barnen hur man gör äggost, ska börja med Sally som verkligen tycker att det är supergott. Så nästa gång äggosten ska på bordet blir ju till påsk om tre veckor. Då får det bli en Sallyäggost tror jag.

Äggost är inte så svårt, det gäller att aldrig låta smeten koka. Då bränner det i botten och det är ingen hit. Funderar du på att prova så tycker jag att du ska köra, redan nu till påsk.
 

Beställ den redan nu så du hinner få hem den.










3 liter gammaldags ekologisk mjölk
12 ekologiska ägg
3 dl ekologisk grädde
5 dl ekologisk filmjölk

2-4 dl socker

Koka upp mjölken. Ta väck onga från äggen. Blanda ägg med övriga ingredienser i en bunke. Häll smeten i den kokande mjölken och sänk plattan, rör hela tiden mot botten av kastrullen tills det skär sig, tar en kvart ungefär. Det får inte koka, bara sjuda.

Häll upp med hålslev i en äggostform, varva med socker. Hur söt man vill ha den är en smaksak.
Låt kallna och sen stelna i kylen över två nätter.

Servera med vispad ekologisk grädde och halvfrusna jordgubbar som körs med 2 msk råsocker i en blender till en kall kräm.

Big hit!



 

Kommentarer