Pistagekakor med bränt smör glasyr


Pistage är ju en favorit. Det är märkligt jag köper ofta hem påsar med pistage men vi har aldrig några hemma. Någon annan tycker troligtvis att det är smarrigt med.

Sen 2012 har jag följt en amerikanska som heter Sally och har en fin blogg, hon la upp dessa kakor nyss. De föll mig verkligen i smaken. Det brända smöret får en karaktär på hela kakan, men man måste egentligen inte göra det så mycket bränt som jag. Det gick väldigt fort ;) 














Kakor
130 gr skalade pistagenötter
230 gr smör
90 gr florsocker
1 tsk vaniljextrakt
280 gr ekologiskt vetemjöl


Glasyr
60 gr smör
120 gr florsocker
2 msk ekologisk grädde 40%
1/4 tsk vaniljextrakt

Kör pistagen i en blender till ett fint mjöl.
Låt smöret bli rumstempererat och blanda runt i en bunke, jag körde det i Kitchenaiden. I med socker och vanilj. Vispa till det är krämigt och fyll på med pistage och mjöl. Blanda tills du har en mördeg. Ställ i kylskåp i 30 minuter.

Rulla 30 bollar och lägg på två bakplåtspapper. Grädda kakorna i ugnen i 175 grader i 14 minuter.


Låt smöret smälta i en kastrull till glasyren och låt det bli lite bränt och nötigt. Blanda ner resterande ingredienser när du tagit undan smöret från plattan. Vispa runt till en härlig glasyr.

Doppa de svalnade kakorna i glasyren och låt de stelna. 

Njut av en god småkaka.


 

Kommentarer