Asiatisk biffsallad med hjort



Vilken god sallad som serveras ljummen. En härlig blandning av smaker och detta räckte gott och väl till sex personer. Köttet kan man byta ut till nötkött eller jag kan tänka mig en fast fisk eller kräftor hade passat att få till denna rätt. 

Bilderna blir ju inte på topp när det är på kvällen även om jag har en kamera som ska ta grymma biler även då. Men men.







600 gr hjort innanlår eller liknande (lövbiff)
chiliflakes
vitlök
sesamfrön
2 påsar färsk bladspenat

2 påsar glasnudlar eller 3 dl ris

1 påse sallad
1 ask plommontomater
Picklad rödlök (1 st)
2 mango
2 avokado

3-4 msk rapsolja
saft av en lime
2-3 msk sweet chili sås
1 tsk sambal oelek
koriander

Salt och peppar

Pickla en rödlök snabbt, det gör inget om den är lite varm när det ska serveras.

Koka riset eller glasnudlarna.

Strimla hjorten och woka ihop med vitlök, sesamfrön och lite chiliflakes, när det är färdigt så lägg snabbt ner spenaten som får blancheras med. Salta och peppra.

Skär tomaterna.
Skär även mangon och avokadorna i kuber.

Gör en dressing på sweet chilisås, sambal oelek, rapsolja, limesaft, salt och peppar. Blanda tills allt blandats ihop. Hacka koriander och lägg i dressingen.

Lägg sallad på ett stort fat, jag hade ruccola men vilken sallad som helst passar. Ruccola kanske passar minst av allt egentligen ;)
Över salladen så läggs riset eller glasnudlar (det hade jag). Fyll på med picklade rödlök och tomaterna. Sen går köttet över det hela. Avocado och mango fyller toppen och sist häver man den goda dressingen ovan på. Koriander fick avsluta toppen av berget.



 

Kommentarer