Björnbärsmarmelad




Kokade marmelad på björnbär från frysen. Den är så galet god till en bit brie. Denna gången hade jag inte syltsocker men det gick bra ändå.

Björnbär är ju väldigt gott, men kan även vara lite hårda i kärnan, det gäller att plocka de första som kommer som är allra godast tycker jag nog. Jag har ju tur som har björnbär runt knuten, hur mycket som helst dessutom.

Nu får det bli en morgonpromenad innan alla vaknar denna lördag. Egentligen hade jag velat kunna springa, det gjorde jag ett ärligt försök till förra sommaren. Men efter vi varit på Nemis så pajade knäna. Så ska försöka få till det denna sommaren. Lite är ju bättre än inget tänker jag. 

Denna lördag har jag en äggost i kylen som ska avnjutas, blev så sugen på det när jag var i affären igår, så då får man passa på medan suget finns ;)

Ha en go lördag!





Marmelad:

5 dl björnbär
2 dl ekologiskt muscovadosocker
2 1/2 dl ekologiskt syltsocker
1 ekologisk citron, skalet
1/2 tsk ekologiskt vaniljextrakt

Kokas i 25 minuter på svag värme. Häll upp i en ren och varm burk. 



 

Kommentarer