Tårta med kräm




Bakade denna tårta igår, sen bakade jag en till som var en vinst i en tävling. Så jag har haft å göra i helgen kan man säga. 
Tårtan är fyllde med en äggkräm som passar gott till den söta marängen. Sen balanserar man upp det hela med vispad grädde ;)

Skulle min Kitchen Aid gå sönder som jag har, så hade jag köpt en likadan. Så nöjd med den. Haft min i 12 år och den är välanvänd kan man säga.
Så har jag samlat på mig massa olika tillbehör som jag använder med. 












 Maräng:
4 äggvitor vispas med
3 dl socker
Några droppar ättiksprit

Gör två bottnar och grädda i 125 grader varmluft i en timme...

Kräm:
4 äggulor 
1 dl socker
1 dl grädde
1 msk maizenamjöl
Sjud i kastrull på svag värme till en tjock kräm. 
Ta av från plattan och lägg i 
125 gr smör. 

Låt krämen kallna i kylen innan den används mellan bottnarna. 

Lägg en botten på ett fat, kräm på, en botten till. 
Vispa 7 dl grädde och spritsa över tårtan.

Detta är receptet på 10 bitars tårta. Så jag gjorde en och en halv sats.


 

Kommentarer