Cookies med macadamia och vit choklad


Sega och goda cookies fyllda med den nyttiga macadamianötterna och härlig vit choklad. Chokladen jag använder kommer från Ghirardelli och är ett riktigt bra märke finns på nätet att köpa eller i USA där jag bunkrar upp ifrån. Men nu var det ju ett tag sen jag var där och all choklad som fyller mina skåp behöver bakas av snart ;) 

Nu längtar man till resorna är igång. Men man har ju sluppit packa i alla fall ;)

Nöten macadamia mötte jag första gången på Hawaii och den nöten är fantastiskt god. Otroligt fet men massa nyttigheter och omega inuti. Minnen från Hawaii som man gärna hade upplevt igen.








35-40 kakor

170 g smör
2 dl muscovadosocker
1,5 dl socker
1 tsk vaniljextrakt
1 ekologiskt ägg
1 msk ekologisk grädde
5 dl ekologiskt vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
en nypa flingsalt
250 g vita chokladknappar
180 gr macadamianötter (grovt hackade)

Smöret ska vara lite mjukt och sen röras med sockren och vaniljen till de blir en krämig massa. Blanda i ägget och grädden. Rör sen ner mjöl och bikarbonat och blanda väl men överbelagda inte. Rör ner resterande ingredienser.

Rulla eller använd en cookiemaker att forma bollar. Lägg på en plåt och tryck till dem så de blir lite platta.

Grädda 170 grader i 11 minuter  




 

Kommentarer