Jack Daniels Glaze


Denna glazen tar en stund att göra, speciellt eftersom jag fick för mig att jag skulle göra den i dubbel sats. Men jag förvarar den i frysen och den är faktiskt väldigt god. Receptet kommer från TGIF från början. Det var Sofia som har gjort den flera gånger och sa att den passar till allt. Vilket den också gör, kyckling, hamburgare och kött.

Jag gjorde den för ett tag sen när det åskade i flera timmar och man var tvungen att stänga av alla apparater, men spisen kan man ju alltid använda :)


En sats glaze:

1 vitlök
1 msk olivolja
Skär av toppen och botten av en hel vitlök, skala av det mesta av skalet och häll olivolja över den, rosta den sen i ugnen i 160 grader i en timme.

2/3 cup vatten
1 cup ananasjuice
1/4 cup teriyakisoja
1 msk soja
1 1/3 cup brunt socker
3 msk citronjuice (pressad citron)
3 msk finhackad lök
2 msk av den rostade vitlöksmassan (pressa ur den ur klyftorna)
1 msk Jack Daniels
1 msk krossad ananas
1/4 tsk cayenne

Häll allt detta i kastrull och koka i 40- 50 minuter tills den får sirapkonsistens, och reducerats till hälften. Det blir ca 2.5 dl glaze. Eftersom jag gjorde dubbel sats var min tvungen att koka nära två timmar, för att närma sig det resultatet.
Det är en mycket användbar sås, vi har bjudit på den när vi haft gäster och haft den till att piffa upp det enklaste maträtter i vardagen. God och passar till mycket!

Kommentarer