Blackberry Pie Bar

Här kommer äntligen inlägget som jag hållt inne med hela dagen, gjorde dessa igår och fotade imorse efter jag plockat en skål med björnbär.

Dagen har varit en go dag, efter björnbärsplock så fikade vi på gårdagens vinbärskaka med vispad grädde till, min granne Emma och jag. På eftermiddagen kom det några Styrsöbor och hälsade på, så kul. De hade varit i Boa och tagit en glass. Med dem var även ett par tvillingar som var två år, oj vad jag har glömt hur det var med tvååriga tvillingar. Så gott att våra närmar sej femårsåldern nu!!! Två promenader har hunnits med och ett glas vin med Emma på kvällen innan solen gått ner. Vilken skön söndag!

Denna bar måste ni testa, så grymt god! Helt makalös måste jag säga.
Krävs ju en hel del björnbär förstås, men så värd de taggiga buskarna, jag lovar. Barnen ville bara ha mer och mer.







Receptet lägger jag ut med amerikanska mått, men kommer sen att lägga ut det med svenska vanliga decilitermått. Sätter mej med min app som förvandlar mått och volym. Grym app måste jag säga, väldigt användbar.



 Det gör ofta ont att plocka dessa svarta guldbär, taggigeten och snårigheten gör att man ofta kommer hem med upprivan ben och händer. Som svider så in i bomben. Ja, det vet ju alla som brukar plocka björnbär.

 Men så gott med en skål med dessa bär :)

Paj och toppng:

3 cups mjöl
1 1/2 dl socker
uns salt
1 1/2 cups smör
skal av två citroner

Björnbärsfyllning:

4 stora ägg
2 cups socker
1 cup kesella
3/4 cups mjöl
uns salt
6 cups björnbär

Sätt ugnen på 175 grader. Formen bör vara ca 20x30cm, som smöras.

Sockret blandas med citronskalet och krossas i en bunke med baksidanav en sked. Blanda mjöl, citronsockret, salt och smöret ock kör det till det blir lite smuligt av degen. Ta undan 2 cups av degen. Resten trycker du ut i formen. Baka den i 15 minuter och låt den svalna i minst 10 minuter.

Nu till fyllningen. Vispa äggen kraftigt, i med socker, kesellan mjöl och salt. Häll i björnbären och fyll på formen med björnbärssmeten. Resten av smuldegen på toppen av detta. Baka 45-55 minuter till den är gyllenbrun.
Låt den kallna, sen minst en timme i kylskåp innan man skär upp dessa barer i fyrkanter. Det är en hög kaka. Grädde passar ju till allt så även till denna, men man kan även äta den som den är.





Om du använder frusna björnbär så se till att dessa är tinade och att vätskan avrunnen, annars blir den för blöt.

Gör den, bare gör den :)

Kommentarer