Getost och serrano paj

Reklam för Åhléns


Denna pajen älskade alla i familjen, inte så konstigt för den var verkligen jättegod. Hittade på lite efter att jag ätit en getostpaj på Hälsö för några veckor sen. Så googlade lite på recept och blandade runt lite. Hade barnen gillat soltorkade tomater hade jag stoppat i det med, men för rikets bästa så hoppade jag det.

Formen som jag använder mig av nästan jämt när jag ska ha en paj med räfflade kanter så har jag köpt den här! 
Men min är silverfärgad, mycket käck form måste jag säga. Man lyfter ur botten och pajen skärs sen i bitar. 







3 dl ekologiskt mjöl
150 gr smör
2 msk kallt vatten

Rör ihop kvickt och klä formen med degen. Sätt den i kylen så den sätter sig. Värm ugnen till 200 grader. Grädda pajskalet i 10 minuter.

3 ekologiska ägg
3 1/2 dl gräddmjölk
100 gr serrano (finfördelad)
salt och peppar
200 gr getost (finfördelad)
1/2 kruka basilikablad i strimlor.

Blanda till en smet. Häll på pajskalet och grädda 25 minuter eller tills den känns färdig.

Jag krossade en näve valnötter och ringlade lite honung över.





 

Kommentarer