Belgiska Våfflor

Reklam för Bagaren och Kocken


Belgiska våfflor är ju så gott. Hamnade på Hönö häromdan och fikade på en belgisk våffla som var mycket torr och hård. Belgiska våfflor ska vara mjuka och fluffiga. 

Mitt våffeljärn är köpt på Bagaren och Kocken för flera år sen och det är jag supernöjd med. Gräddar två åt gången. Men just denna verkar inte finnas kvar. Men det finns ju andra våffeljärn som säkert blir lika bra. Det är ju smeten som gör det ;)


Jag gillar lönnsirap och fick en liten men naggande god direkt från Canada i början på sommaren. Annars är Nutella gott på med.






5 ekologiska ägg
1/2 dl socker
3 dl mjölk
2 dl sodavatten
6 dl ekologiskt mjöl
1 tsk vaniljsocker eller vaniljextrakt
2 tsk bakpulver
100 gr smält smör

Det behövs inget smör i järnet. 

Vispa snabbt ihop mjöl med mjölk och sodavattnet. I med ägg, socker, vanilj, smält smör och bakpulver. Rör inte för massa då blir det ingen höjdare, det gör inget om det är lite klumpigt.
Låt stå en stund för att dra till sig.

3 1/2 minut gräddar jag mina.

Serveras direkt med valfria tillbehör.



 

Kommentarer