Sötpotatisgratäng Thanksgiving

En ung släkting från USA har varit här ikväll för att hämta en klänning som jag transporterat hit från USA som hon ska på sin systers bröllop i Los Angeles i januari. Thanksgiving firades ju i torsdags over there, men vi fuskar lite och har en Thanksgivingdinner idag. Tänk att jag som är så principfast, har det fyra dagar försent ;) Har faktiskt velat göra en sån middag i flera år men det har liksom aldrig blivit av. Men nu är jag laddad till tänderna efter resan jag gjorde för ett par veckor sen till staterna. Några nya recept har jag laddat med också. Hoppas Hannah blir nöjd med middagen ;)

Denna rätt är ett tillbehör till middagen. I höst har det blivit flera olika rätter av sötpotatis, gratänger, honungsglaserade eller bara rostade i ugnen. Mycket gott alla dessa rätter.


Sötpotatisgratäng ​​​​​​​ca 12 portioner

Ingredienser
1 liter sötpotatis, skuren i bitar och kokad
1 ¼ dl farin socker
2 ägg, lätt vispade
1/2 tsk salt
4 msk smör, mjukt
1 ¼ dl mjölk
1/2 tsk vanilj extract eller vaniljpuder

Garnering
1 ¼ dl farin socker
¾ dl (drygt) mjöl
3 msk smör, mjukt
1 ¼ dl hackade pecan nötter

1. Blanda den kokta sötpotatisen med alla ingredienserna (utan garneringen) till ett slätt mos.
2. Lägg i ett smörat gratängfat, ca 23x32cm.
3. Blanda garnderingen och strö ovanpå potatis moset.
4. Grädda i 30 minuter, 175 grader varm ugn.





Kommentarer