Saffranssnurror med vit choklad

Gjorde saffranssnurror idag. Alltså saffran och jag har inte varit kompisar alls genom åren, har helst valt bort det. Eftersom jag är öbo så har inte heller funnits i traditionerna med saffran i mat och bak. Men så började jag baka dessa för ett par år sen och hallåååå, helomvändning i saffransfrågan vara eller icke vara. Nu firas det inte längre advent utan dessa fantastiskt goda bullar med vit belgisk choklad inuti. Jag gjorde dubbel sats för de har rykande åtgång, dessa skapelser som smälter i munnen. Jag har både kardemumma och saffran i, det är liksom det som gifter sig med chokladen. Nu ser inte dessa ut som snurrar, men för de jäste lite ihop, men det är de..

40 st

50 gr jäst
1 msk kardemumma
3 dl vatten eller mjölk (37 grader)
1 dl socker
150 gr smör
1 ägg
1 pkt saffran
10 dl vetemjöl special

50 gr smör
200 gr vit fin choklad

Ägg till pensling
Pinjenötter

Gör bulldegen som vanligt fast blanda i saffran i tidigt stadium så den blir löst och färgar degen gul. Jäs i 40 minuter.
Dela degen i två delar och kavla ut, bred på hälften av smöret och fördela hälften av den vita chokladen. Dela i 20 bullar och lägg i pappersformar. Gör samma med nästa deg.

Jäs i 30 minuter, pensla med ägg och några pinjenötter ovanpå. Grädda i varmluft 180 grader i 10 minuter.

Lussefirandet är räddat ;)









Kommentarer

  1. Men åh så gott!!
    Såg något recept på saffranssnurror med apelsin och mandelmassa som jag också tänkt prova vid tillfälle!

    Ha en trevlig lördag!

    Kram cecce

    SvaraRadera

Skicka en kommentar