Pizza


Bilderna får ni blunda för. De blev inte så fotochiniqa direkt, så detta recept sparar jag till mig själv egentligen för de var de bästa pizzorna ever måste jag säga. Pizzaugn står på listan alltså så får de ännu högre betyg.
Jag gjorde även en glutenfri deg till två pizzor, det är den halva pizzan på bilden nedan.




Man kan ha mer jäst i och förkorta jästiden eller mindre och förlänga jästiden. Ju mindre jäst man har desto bättre blir degen. Det ultimat är 1 g och 12 timmars jästid. 
Denna gången blev det 10 gr jäst och 6 timmars jästid.

5 dl ljummet vatten
10 gr jäst
1 msk salt
850 gr ekologiskt mjöl (Saltå Kvarn)

Rör ut jästen i vattnet och blanda i salt och mjölet lite i taget. Kör 5 minuter i degblandaren. Låt jäsa. 

🕔

Sen körde jag en kall tomatsås som Tareq gjorde i trädgårdsprogrammet. Den kommer jag göra för all framtid. Det är väldigt viktigt vilka burktomater man använder och att det är hela tomater. San Marzano är de absolut bästa och finns nog i varje affär. 

1 burk ekologiska hela tomater 
1/2 dl tomatpure (Mutti)
1 tsk oregano
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 tsk socker
1 tsk vit balsamvinäger (Saltå Kvarn)
1 msk olivolja
1/2 chili (jag tog chiliflakes)

Kör i blender, klart!

Mozzarellaost och grädda i 300 gr i 8 minuter. Vi hade lammfilé på några med.

Jag vägde alla degar till 280 gr för att få rätt storlek på pizzorna.


Denna är glutenfri nedan. Jag gjorde som det stod på finaxpaketet. Men mycket mindre jäst i och lät den stå länge för att tjocka till sig.



 

Kommentarer