Pistagetårta


Jag har alltid varit barnsligt förtjust i pistage, en riktig höjdare tycker jag. Så nu var det min tur att fylla år och då fick det bli pistagetårta. 
Eftersom jag inte bakat den innan så räknade jag med att det blir vi i familjen som är försökskaniner på tårtan. Men extra roligt när det kommer gäster som kom och gratulerade. Då stod tårtan i ugnen på eftervärme, men det gick att lösa. Men de verkade gilla den, de fick vara försökskaniner med helt enkelt.












4 ekologiska äggvitor
2 dl socker
några droppar ättika

Vispa upp äggvitorna till de börjar skumma, häll i sockret lite i taget och vispa i maskin i 10 minuter eller längre, mot slutet så häller jag i några droppar ättika.

Jag tog en spritspåse med rund tyll, ca 1 cm öppning och spritsade en rundel först och sen byggde jag runt kanten som en mur.

Grädda 100 gr varmluft i 1,5 timme, kolla så den är torr. Låt den stå tills ugnen är kall eller över natten.

4 dl grädde
1/2 dl florsocker
60 gram pistagenötter hackade

Vispa grädden och blanda försiktigt ner resterande. Spritsa grädden i tårtan.

Garnera med färska hallon och mer pistagenötter.




 

Kommentarer