Hallon pavlova






Idag fyllde tjejerna 13 år. Det måste ju firas såklart!
Flaggorna uppe i topp, har man två att fira så har man. 

När jag fyllde år i april så bakade jag en Pavlova med passionsfruktscurd  den var god. Idag gjorde jag en enklare variant på själva marängen, som jag tyckte blev riktigt bra.

Vill ni veta en hemlis? Jag snabbade mig till ICA för att köpa hallon och grädde, för att sen snabbt slänga ihop tårtan innan vi skulle dricka kaffe i trädgården. 
Grädden skulle innehålla 1 msk florsocker, men kikade inte riktigt på paketen som var potatismjöl (uppifrån såg det rätt lika ut utan glasögon). Tyckte det smakade konstigt så jag tog en msk till (av potatismjöl eftersom jag fortfarande inte lyfte ur paketet från lådan) det var varken gott eller en behaglig upplevelse måste jag säga.
Tur att inte det hamnade på tårtan i alla fall. Fick slänga mig i bilen och köpa ny grädde och göra om visperiet. Sen slängde jag ihop tårtan i all hast. För äldsta dottern skulle komma hem från jobbet en liten sväng för att fira med tårta.


















6 ekologiska äggvitor
3 dl socker

Vispa upp äggvitorna till maräng. fyll på med socker lite i taget. vispa till sockret är löst, det tar 20 minuter så är marängen riktigt fast.

Klicka över på ett bakplåts papper och försök få den rund med hjälp av en spatel. Dra spateln uppåt så du får lite väggar på. Tryck ner marängen i toppen så det blir en vulkan. Grädda 3 h i 120 grader. Låt den stå kvar i ugnen tills den är kall.

2 dl hallon kokade jag med 1 msk råsocker. Den fick svalna och bli kallt.


CHANTILLY CREAM
Vispa upp:
3 dl ekologisk grädde
1 msk florsocker
1/2 tsk vaniljextrakt

2 paket färska hallon

Montering:

Lägg de kokta hallonen i vulkanen. Fyll på med grädden och toppa med hallonen.





Kommentarer