Äpple och Mandelkräms Paj

Reklam för Bagaren och Kocken

Annikas_bakery


Detta är min absoluta favoritpaj med äpple i. Bli inte rädda för att det är många moment. Den är helt klart värd det. Men en hemmagjord vaniljsås till så är det inte mycket som slår denna paj. Passa på nu när det finns goda äpplen i varje trädgård. Jag brukar åka till en släkting eller till en kompis och palla lite. Man kan alltid bjuda igen med något tillbaka så får man komma varje år. 

För att få en grym kant på pajen så använder jag denna FORMEN som gör att det blir riktigt snyggt. Den är köpt på Bagaren och Kocken och just nu har de höstrea på massor av produkter. Passa på! Den finns i flera storlekar. 

Jag bjöd in diverse grannar på fika när pajen var färdig. Bra att andra kan äta upp kalorierna jag bakar ;) Bästa grannarna ever har vi!

Recept på paj och vaniljsås hittar du längre ner.









Botten;
120 g mjukt smör
3 dl vetemjöl 
1 dl florsocker 
1 äggula

Blanda ihop och klä en pajform med lös kant. Ställ i kylskåp tills vidare.

Mandelfyllning:
200 g  riven mandelmassa
1 tsk kardemumma 
100 g rumstempererat smör
1 ägg  
3 äggulor

Vispa ihop alltsamman till en kräm.

Äpplefyllning:
4-6 äpplen 
1 tsk kardemumma
1 msk malen kanel 
1/2 dl mandelmjöl
2 msk flytande honung 
1/2 dl råströsocker 

Dela äpplena och blanda i övriga ingredienser.

Havrecrumble:
 1/2 dl strösocker 
1 1/2 dl vetemjöl 
1/2 dl ekologiska havregryn
1/2 tsk bakpulver 
60 g mjukt smör

Blanda ihop till en crumble,

Fyll pajskalet med mandelkrämen, sen äpplena och sist crumblen. Grädda 175 grader 40 minuter. 
Låt svalna och kallna helt innan den ska förtäras med en kopp kaffe!

Här kommer recept på en lätt vaniljsås som jag alltid gör.

Vaniljsås:

3 äggulor
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 dl socker
3 dl ekologisk grädde

Vispa äggulor med vanilj och socker. Vispa grädden. 
Blanda ihop och den bästa vaniljsåsen är färdig.




 

Kommentarer