Vinterkaka med Apelsin, Pecan och Cranberries


Bakade ju denna kakan för ett par veckor sen och såg att det låg kvar cranberries i frysen idag så det fick bli ett bak till. Kan verkligen rekommendera denna kaka.
När jag bakade den sist så följde jag ett recept från en amerikansk blogg och bakade med amerikanska mått. Den blev ju jättebra. Men på den bloggen var det två kakor alltså dubbel sats, så jag halverade det bara. Men sen när jag översatte och gjorde den till svenska mått så kom det in ett fel, blev antagligen för många led (först halvera och sen översätta ;) )

Så idag när jag gjorde crumblen så fick jag gå tillbaka och titta på originalet och visst jag hade glömt att halvera smöret. Så min crumble den sjunk ner på botten på denna fantastiskt goda kaka. Ja, så kan det gå, men nu är receptet som det ska vara.

Man kanske kan äta kakan upp och ner och då kommer crumben ändå överst ;)

Igår var jag i stan och gjorde massa ärende. Bland annat så var jag inne på Canon i Krokslätts fabriker och skulle få in några skruvar i kameran sida där bandet fäster som något barn så fint dragit sönder. Det fixade de rätt snabbt. När teknikern kom ut så sa han om du undrar varför du inte ångare får suddiga kort så har jag tagit bort tumavtrycket från glaset... Hoppsan! Funderar på om inte barnen ska ha den längre alls ;)



Kakan:

4.75 dl mjöl
2.4 dl socker
1.5 tsk bakpulver
1 /2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
30 gr rumsvarmt smör
2 ägg
1 1/2 dl pressad apelsinjuice
1 msk apelsinskal
1/2 msk vaniljextrakt
2 1/2 dl färska cranberries (tranbär)
1/2 dl Pecannötter

Crumb:)
30 gram kallt smör
1/2 dl mjöl
1 1/2 msk socker
1/4 tsk kanel
1/2 dl hackade Pecannötter

Värm ugnen till 175 grader. Ta en avlång form och klä den med bakplåtspapper.

Blanda mjöl, socker, bakpulver, bikarbonat, salt och smör till en smulig massa.

I en annan skål vispa samman, ägg, apelsinjuice och vanilj extrakt. Blanda med de torra ingredienserna. Tillsätt cranberries och pecannötterna. Häll smeten i den bakplåtsklädda formen.

Använd fingrarna till att göra crumben och lägg ovanpå kakan. Grädda i 45 minuter.

För att göra glasyr, ta 1 dl florsocker tillsammans med 1/2 msk mjölk. Ringla över den kalla kakan.















Kommentarer