Valnötsbröd

Valnötsbröd är ju en riktig favorit. Jag har prövat många olika recept. Det allra godaste har jag inte bakat själv. För snart tre år sen knackade det på dörren och där stod en Märta med en påse och sa: Var det här som brödet skulle till? Vi blev lite frågande själva eftersom vi inget visste om detta innan. Tack å bock Märtas mamma Therese som hade bakat ett sånt gott valnötsbröd till oss. Jag vet inte om det alltid smakar bättre när det är bakat med god tanke till någon annan. Det blev väldigt uppskattat av oss här hemma i vilket fall som helst. Det brödet är nog det godaste valnötsbrödet jag någonsin ätit :)

Detta valnötsbrödet jag bakade idag blev en höjdare. Jag använde mig av en riktigt god valnötsolja som min kusin Anne köpte åt mig på en vingård i Californien, där det också fanns valnötsordling. Så fantastisk god olja.

2 dl gräddfil
2 dl ljummet vatten
50 gram jäst
3 dl grahamsmjöl

Låt jästen lösas upp i vätskan och blanda med grahamsmjölet. Låt stå och dra i en timme.

2 dl ljummet vatten
3 msk honung
3 msk valnötsolja
2 tsk salt
100 gram valnötter
12 dl vetemjöl special

Blanda länge i maskin. Jäs i en timme. Forma till ett bröd och lägg på en plåt. Snitta brödet, låt det jäsa 30 minuter till. Grädda 10 minuter i 250 grader. Sänk värmen till 175 grader och grädda i 40 minuter till.











Kommentarer