Semlor

Idag hade jag tre barn hemma med förhöjd kroppstemperatur. Det blir rätt mysigt tycker jag när vi sitter och ha soffhäng hela dan eller de har soffhäng och jag promenerade, bakade, fikade med kompis och handlade.
Jag hann sätta två jäsdegar och tänkte att de jäser medan jag ska på en snabb kaffe på maten fika hos en kompis. Men vi hade så mycket att avhandla att fikat tog över tre timmar och då kändes vi ändå inte färdiga med avhandlingarna ;) Så vi får nog fika snart igen tänker jag ;)
Ni kan ju förstå vad som hänt med jäsdegarna medan jag var borta. Megasemmelbullar men de växte inte direkt i ugnen på höjden utan på bredden. Hoppsan!

Men goda blev de, luftiga och fina. Dessutom hemmagjord mandelmassa och sprutgrädde från min gräddsifon som pricken över semlan ;)

50 gr jäst
3 dl ljummen mjölk
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ägg
150 gr smält smör
10-11 dl vetemjöl special

Jäs i 45 minuter.
Dela degen i 18 bullar och låt dem jäsa 45 minuter, inte tre timmar ;)
Grädda 200 grader varmluft i 7 minuter.

Mandelmassa

125 gr mandel
1 1/2 dl socker som man kör några minuter i blender.
En skvätt mjölk i mandelmassan så den blir krämigare.
(Denna mängd mandelmassa räcker till ca hälften av semmelbullarna).

Skär av toppen av bullen, kräma på lite mandelmassa på bottendelen, sen grädde ovanpå det och sätt på locket. Sikta florsocker över.

Ätes med fördel med varm mjölk.





Kommentarer

  1. Det är så sant som det står skrivet - det får nog bli en fika till snart igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Har ju massor kvar att avhandla :)

      Radera

Skicka en kommentar