Pernilla Wahlgrens Pecannöts Paj

Idag är det lördag och jag kom mig iväg på en kompisfika nere på Lilling Cottage med en god vän. Härlig miljö och gott kaffe.
Det är så gott att kunna komma iväg utan att det ställer till det för mycket för de som är hemma, att man måste skynda sig hem för att ta hand om barnen. Skönt att barnen börjar bli större och inte behöver passas så mycket utan att det liksom flyter.

Igår hade vi gäster och det bjöds på denna till efterrätt. Häromveckan så hade jag ju bakat en Choklad Pecannöts Paj, men då hade jag redan bokmärkt denna från Pernilla Wahlgrens blogg. Den stod liksom på min bakasnartlista :) Jag måste nog ändå tycka att chokladpecanpajen är ett strå vassare, men mannen i huset tycker att denna var godare. En smaksak helt enkelt. Om man nu måste välja :)































Pajskal:
3 dl vetemjöl
125 gram smör
1 kryddmått salt
3 msk kallt vatten

Fyllningen :
125 gram smör
3 dl ljus sirap
1 1/2 dl ljust muscovado socker
2 msk vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
200 gram pecannötter

Tärna ihop pajdegen och tryck ut i en pajform. Grädda 175 grader i 10 minuter.

Gör fyllningen under tiden.
Lägg smöret i en kastrull, häll i sirap, muscovadon, vetemjöl och saltet och låt det koka ihop i några minuter.
Ta av kastrullen från plattan och häll i de lättvispade äggen och vaniljsockret. Fyll det förgräddade skalet med pecannötterna och häll över kolan. Grädda i 35- 40 minuter.
Låt den kallna och kyl den i kylskåp så den stelnar innan servering. Men ta fram den en stund innan så den inte är jättehård vid serveringen. Det misstaget gjorde jag och det blev lite svårt att få med hela pajbiten.





Fick en blomsterbukett av Martin häromdagen som står så fint på bordet...

Pärlhyacinten får symbolisera våren.




Måste säga att jag är supernöjd med min gräddsifon som jag fick avv mina tvillingar Saga och Sally i julklapp. Man får väldigt luftig grädde. 

Pecan tillhör en favorit just nu och nu är snart min tvåkilospåse som jag köpte i USA snart slut, då har jag bakat upp dem allihop :)
En fortsatt god Lördag önskar jag er...
Glöm inte att tävlingen om att vinna knäckebröd forfarande pågår. HÄR kan du tävla!!!


Kommentarer