Frusen Cheesecake i Glas

Denna fick man riktiga flashbacks från början av nittiotalet. Då det var frusen cheesecake högt och lågt med kiwi på. Jag är ju ett big fan av bakade cheesecakes, men en frusen då och då är inte fy skam det heller, det måste man ju säga.

Roy Fares, min nya bakidol, som jag för övrigt hoppas att hans bok Sweet ligger och väntar på mig på posten ( här har vi box adress ). Det är han som skickade ut detta recept på Facebook från hans blogg i veckan. Tänkte detta måste testas. Han hade espresso i sina, men jag tycker nog kaffe smakar godast i koppen bredvid. Så jag hoppade det helt enkelt ;) Men resten är hans.

Cheesecake:

2 dl grädde
200 g philadelphiaost
1 1/2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl socker


Digestivecrumble:

10 digstivekex
50 g rumstempererat smör
1⁄2 tsk bakpulver

Nu tycker jag ju inte man ska söla ner för många bunkar när man bakar och här är det lätt att det går tre, fyra stycken om man inte ser upp.

Vispa äggvitorna för sig i en stor bunke. I en mindre bunke vispa äggulor och socker. Häll över i äggvitorsbunken. Använd samma lilla bunke och vispa Philadelphiaosten med vaniljsockret. Häll detta i samma stora bunke. Vispa sedan grädden i samma lilla bunke och häll över det i den stora och blanda runt. Man behöver på detta vis inte diska bunken emellan. Visst är det roligt att vara effektiv :) Dessutom så sparar man plats i diskmaskinen. Bra va!

Skeda upp cheesecakesmeten i fina glas. Roy verkar tycka sex stycken är lagom, jag gjorde åtta och kan säga att de blev stora nog. Ställ dem i frysen i en timme.

Sätt ugnen på 180 grader.

I en blender krossa kexen. Blanda smulorna med smör och bakpulver. Häll över på bakplåtspapper och sprid ut lätt. Rosta i ugnen 10 minuter. Häll ovanpå cheesecaken i glasen och servera. Man kan förbereda detta innan och ta fram 1/2 timme innan man ska äta den. Bra tycker jag om gillar allt som går att förbereda.

Tur att jag gjorde åtta, för med ett extrabarn var här och när vi skulle äta efterrätten så knackade extrabarnets pappa på dörren och fick en efterrätt han med...












Kommentarer