Vaniljglass

Hemmagjord glass går med hjälp av en glassmaskin i ett nafs att göra. Utan glassmaskin så får man låta den vara i frysen i tre fyra timmar, det funkar det med. Fördelen med glassmaskin är ju just det att från det man blir sugen på att äta glass, så 15 minuter senare har man perfekt len glass.

Min glassmaskin är ett tillbehör till min Kitchen Aid och den kom hem i ett flyttlass via några vänner som skulle flytta tillbaka till Sverige från att ha bott i North Carolina i flera år. Min glassmaskin är välanvänd måste jag säga. Det kan ju bli så att en sån grej hamnar längst in i skåpet, men inte här inte. Jag köper mycket sällan färdig glass längre. Denna glassen som man kan variera i det oändliga har liksom tagit överhanden hemma ;)

4 ägg
1 dl socker
1/2 tsk vaniljpulver eko
2 dl vispgrädde
3 dl tjock yoghurt

Vispa äggvitor för sig.
Vispa äggulor med socker och vanilj.
Vispa grädde och blanda i yoghurt.

Blanda alltihop och kör i glassmaskin.

Blir ca 1.2 liter glass.







Kommentarer