Mandeltårta med choklad

Idag har det varit kallt ute men jag har hållit värmen i köket under tiden medan jag bakat. Denna kaka gjorde jag som hamnade i frysen till senare tillfälle. Men idag har jag även provbakat tårtor inför nästa helg stora kalas. Har inte jättemånga tårtor på min reportuar, men gjorde en som blev kanon som jag hoppas blir bra.

Nu blir det strax Stjärnorna på slottet på TV och mys i soffan. Vi har poppat pop corn eller pockorn som Saga och Sally säger ;) Nu rundar vi av deras kväll med det sista på Barnkanalen ;)


Bottnar:
400 gr mandelmassa
4 st äggvitor

Chokladkräm:
4 st äggulor
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
100 gr mörk choklad
100 gr kallt smör

Garnering:
25 g mandelspån


Sätt ugnen på 150 grader varmluft. Lägg bakplåtspapper på två plåtar. Rita en rundel, cirka 25 cm på bakplåtspapper. Pensla rundlarna med smält smör och pudra med mjöl. För att göra det glutenfritt kan man ta mandelmjöl istället.
Riv mandelmassan grovt. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd ner dem i mandelmassan.
Bred ut smeten i rundlarna. Grädda 12–15 minuter. Låt bottnarna kallna på pappret innan de lossas.
Blanda äggulor, grädde och socker i en liten kastrull. Sjud på svag värme tills krämen tjocknat, den får inte koka. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och rör ner dem i den heta krämen. Vispa i smöret i små klickar. Låt krämen kallna och förvara den i kylen så stelnar den ytterligare.
Bred krämen mellan bottnarna. Rosta mandelspånen i en torr och het panna och strö dem över tårtan.
Tårtan kan med fördel frysas, den tinar på cirka 30 minuter. Lägg annars ihop tårtbottnar och fyllning i god tid före servering.







Kommentarer