Rostad morot med grönkål, getost, pumpafrön och apelsin

Annons/reklam för Cervera


Då får jag presentera rostad morot med apelsin. Orange är färgen på båda ;) 

Denna kan du ha som tillbehör eller som ensamrätt om du är ensam. Väldigt fräsch måste jag säga och passar just nu när man är så trött på julmat så man kreverar. Vill inte se en lax på flera månader känns det som ;) Nu vill jag ha grönsaker i alla former och kyckling typ.

Skålen nedan fick jag av dottern Sally som köpt den helt själv till mig. Så gullig och så användbar. Jag har den i större men nu även då i lite mindre storlek. Redan använt den massa gånger. Här hittar du en likadan fin skål.








7-8 morötter
1 msk olivolja av god kvalitet
6-8 timjankvistar
flingsalt

3 msk pumpafrön
1 apelsin
2 msk olivolja av god kvalitet
100 gr getost eller fetaost
1 näve grönkål eller ruccola
flingsalt

Skala morötterna och skär dem på längden i stavar. Lägg dem på ett fat med timjankvistar, salt och 1 msk olivolja. Jag fick byta ut timjanen mot rosmarin då det inte är läge att åka till affären när det fattas något i dessa tider :) 200gr ugnsvärme i 25 minuter.

Rosta pumparna i torr stekpanna.
Riv skalet av en apelsin och pressa ut saften, blanda med olivoljan och lite flingsalt till en dressing.

Toppa morötterna med osten, apelsindressingen, pumpafröna och ruccola/grönkål. Ta mer av det grön än bilden visar. Hade jag tagit allt på bilden så ser man ju inget annat ;) 


 

Kommentarer