Eggnog

Reklam för Åhléns


I USA köper man eggnog på tetra och hoppas på det bästa. Här finns det inte färdigt och det är vi väl lite glada över. Jag har då inte sett det i alla fall. Men hör av er om det kommer i butik, så kan jag ju läsa på etiketten hur den ser ut ;) 

Eggnog är en mycket god dryck som serveras runt jul i de amerikanska hemmen och den har smak av kanel och muskot. Lite rom i den så är den helt enkelt en ruggigt god dryck. Man kan självklart servera den utan rom i, det gör jag ju till både barnen och de som inte vill ha det. Den är riktigt uppskattad utan rom i med. 

Så varje jul sen några år gör jag denna som kommer från Jamie Oliver. Men sen har jag även ett recept från Tareq som är lite apelsin i om jag kommer ihåg rätt. Den var en snabbare variant. Sök på eggnog min blogg så hittar du det.

De snygga glasen är från Ernst och de har jag köpt på Åhlens, såg att de hade halva priset just nu. Kika in på Åhléns så hittar ni dem. Rödvinsglas.












Ultimate eggnog recipe
serves 8 

7 dl ekologisk mjölk (minst 3%)
2,5 dl ekologisk grädde 40%
3 kanelstänger
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver eller en vaniljstång som du delar och gröper ur vaniljkornen
1 tsk nyriven muskotnöt
5 ekologiska ägg, separerade
1, 5 dl råsocker
1,75 dl Bacardi Dark Rum


I en kastrull, blanda mjölk, grädde kanelstänger, vanilj och muskotnöt. Låt det koka upp, men ta av det från plattan när uppkoket är klart.
Vispa äggulorna med sockret i en Kitchenaid eller med elvisp. Vispa så det blir vitt och krämigt och häll i den varma mjölken tillsammans med romen. Jag tog bort kanelstängerna under tiden men la tillbaka dem när du blandat klart. Kyl detta i kylskåp över natten eller upp till tre dagar.
Precis innan serveringen så vispa äggvitorna till hårt skum som du försiktigt blandar i. Garnera med riven muskotnöt.

Galet gott!






 

Kommentarer