Ingefärsglaserade tjocka revben


Några i familjen ville ha revben detta året, så det fick det bli. Jag gör ju alltid som dom säger ;)
Dessa blev så goda så vi tog den ena till middag idag med klyftpotatis till. 

Jag fick köra runt på flera öar för att hitta fina revben, vägrar köpa kött som det står ICA på. Jag tycker man ska stötta alla andra märken. Men jag hittade dessa från någon gård som de sålde på Öckerö. Hejja den ICA affären säger jag bara som alltid levererar andra märken och från mindre företag. Det gillar jag.







3 kilo revben av god kvalitet
vatten
pepparkorn
2 tsk salt
lagerblad

Jag körde dessa i tryckkokare först i 30 minuter styck, fick ta det två gånger för de var så stora. Har du ingen tryckkokare så kan du koka dem i vanlig kastrull fast längre.

Glaze

1/2dl soja
1/2 dl rörsocker
riven färsk ingefära ca 2 cm
1 vitlöksklyfta, riven
1/2 dl honung
1 msk sesamolja

 (jag använder sojafri soja som jag köper på hälsokosten eftersom har man haft bröstcancer som jag ska man spara på hormonell mat)

Blanda ihop glazen. Torka av de kokta revbenen och pensla på glazen. Grädda 30 minuter i 200 grader. De ska få fin färg. Pensla på flera gånger under tiden de är i ugnen.






 

Kommentarer