Supersnabba tekakor

Annons / Reklam för Cervera


Med all frusen äggostvassle jag har över sen de två äggostarna så blir det baka av. I förrgår gick jag en del av Götaleden med en go kompis. Tre timmar gick vi utan att stanna alls, och med 1,5 mil i benen så la jag mig i badet när jag kom hem. Benen surrade.

Innan jag åkte hade jag tagit fram en liter äggostvassle så det blev en dubbel sats av dessa goa tekakor. Korten fick jag ta dagen efter eftersom det mörknar snabbt nu. Äggostvasslen ersätter vatten och olja i receptet nedan. Barnen kom och sa; vilket gott bröd flera gånger. Ett hjärta varje morgon verkar de äta. Gött, de är rätt mättande eftersom det är graham i dem. Jag gjorde hjärtformade, lite fint ;)

Förresten idag så kan du handla fina köksartiklar och annat på CERVERA och med koden ELVA så får du 11% rabatt. Klicka HÄR så kommer du dit. Visst är det bra? Julklappar kanske kan inhandlas redan nu.

Idag har jag tagit fram en liter äggostvassle till. Så det får bli lite julbak tror jag allt...















1 dl rapsolja/olivolja
5 dl  ljummet vatten
50 g jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
2 dl ekologiskt grahamsmjöl 
ca 11 dl ekologiskt vetemjöl 

Blanda jäst och vatten tills det blir utrört, i med oljan och blanda ner med resterande ingredienser, degen ska precis släppa från kanterna, kör den i maskin i 5 minuter. Låt jäsa i 30 minuter. 

Kavla ut degen och tryck ut 20 lika stora tekakor i rund eller vilken form man vill. Nagga dem och låt de jäsa 10 minuter. Grädda i 225 gr varmluft i ca 6-7 minuter.



 

Kommentarer