Kanelbullar

Innehåller annonslänk för Cervera


I torsdagar skulle jag hålla tal. Om vad jag ville men gärna något som man är bekväm i och kan. Nu tror jag de flesta är bra på att baka och även tycker om att baka bullar. Men det kände jag mig ändå bekväm med att göra. Så det fick bli en sats kanelbullar. Jag bakade degen kvällen före och kalljäste bullarna i kylskåp över natten. Så bakade jag av dem på morgonen. 

Talet gick bra. Var nervös precis innan men det släppte direkt och kändes bra. 

Gillar du min fina skål som är så användbar? Ät soppa ur den, en god sallad eller ha den för uppläggning. Grymt användbar. På Cervera har de nu den till bra pris KLICKA HÄR!!







Deg:
50 gr jäst
3 dl ljummet vatten
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ekologiskt ägg
150 gr mjukt smör
10-11 dl ekologiskt vetemjöl 

Jäs i 45 minuter


Till kanelbullarna:
200 gr smör
1 msk ekologisk kanel
1 dl ekologiskt råsocker


Blanda fyllningen och smeta över den färdig utkavlade degen, rulla ihop och skiva till bullar eller som jag gjort här till knutar. Ställ in i kylen över natten eller jäs 45 minuter och baka av.

 Pensla med uppvispat ägg och pärlsocker.


Grädda i 12 minuter i 200gr varmluft.





 

Kommentarer