Äggost

Inlägget är reklam för Bagaren och Kocken och innehåller annonslänkar

Behöver du en  Äggostform så använder jag mig numera av en i plast, du ser den om du klickar på länken. Den är från Flatön och är en kopia av en i trä som används förr i tiden.

Jag gjorde två äggostar i helgen. Först gjorde jag en men den reagerade lite konstigt när jag skulle ha upp den så jag vågade inte bjuda gästerna på den. Det fick bli att göra om det hele. 
Så vi åt äggost i flera dagar, vilket inte gjorde så massa då det är riktigt gott. Dessutom firade vi M på söndagen som fyllde år på måndagen, dagen efter. Men han drog till Danmark för att fixa med båten på söndag kväll. Ett covidtest var han tvungen att fixa innan han drog, men det hade han inte. Fast det trodde vi inte heller...







3 liter gammaldags ekologisk mjölk
10 ekologiska ägg
3 dl ekologisk grädde
5 dl ekologisk filmjölk

4 dl socker

Koka upp mjölken. Blanda ägg med övriga ingredienser i en bunke. Häll smeten i den kokande mjölken och sänk plattan, rör hela tiden mot botten av kastrullen tills det skär sig, tar en kvart ungefär. Det får inte koka, bara sjuda.

Häll upp med hål slev i en äggostform, varva med socker.
Låt kallna och sen stelna i kylen över två nätter.

Servera med vispad ekologisk grädde och halvfrusna jordgubbar som körs med lite råsocker i en blender till en kall kräm.

Big hit!



 

Kommentarer