Bröd som ser ut som en pumpa


Sist på tråden så bakade jag dessa i helgen som gick, av min äggostvassle som jag fick över av min Äggost, jag fryser alltid in vasslen och använder i bröd eller till bullar när jag bakar. Det blir ofta väldigt bra. Men i receptet nedan så är det vatten och olivolja, så ta bort det om du har äggostvassle. Det ersätter det.







50 gr jäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
2 tsk honung
2 tsk sirap
1 1/2 msk flingsalt
2 dl durumvete
10-11 dl ekologiskt vetemjöl (jag använde mig av Saltås ekologiska)

Blanda jäst med vatten och olivolja (eller äggostvassle). Ner med resterande ingredienser. Knåda länge, minst 20 minuter och jäs över bakduk i 40 minuter.

 Forma två stora runda bröd och använd steksnöre som du knyter som på bilden ovan.
 Jäs 30 minuter, pensla med vatten. Lite flingsalt över om du vill. Grädda 200 gr i 25- 30 minuter.




 

Kommentarer