Picklade Jordgubbar med mascarpone


Denna efterrätt är så god, här är den gjord i miniglas för ett litet sött avslut. Just nu är jordgubbarna så goda. Men det är väl snart över kan man tänka.
Jag har köpt hel låda flera gånger så nu är frysen full för vinterns alla smoothies och grejer. 


Just nu har jag börjat försöka springa. Så jag följer en löparskola så på tolv veckor så ska jag kunna springa 5 kilometer. Asså dröm och kunna det, jag som aldrig kunnat springa.

Annars är livet som bäst just nu, söker lite jobb men det är fullt upp även med annat. Känner att jag har det väldigt bra med många kontakter och att många hör av sig. Så allt kommer lösa sig på sikt. Kan nog vara så att jag behöver denna tiden just nu för att varva ner lite.







Picklade jordgubbar med vanilj och rosmarin
500 g färska jordgubbar
1 rosmarinkvist
1/2 vaniljstång
1 dl vit balsamvinäger
1 dl vatten
1 dl strösocker


Jordgubbssirap
  2 dl lag från picklade jordgubbar
1/2 dl strösocker



Mascarponekräm
2 dl vispgrädde
125 g mascarpone
2 msk strösocker
1 krm vaniljpulver

Till Servering
2 dl färska jordgubbar
2 dl picklade jordgubbar
1/2 dl rostade kokosflarn
färsk rosmarin att toppa efterrätten med

Picklade jordgubbar: Ansa och skölj jordgubbarna. Dela på mitten och lägg dem i en väl rengjord glasburk med tätslutande lock tillsammans med rosmarin och vanilj. Koka upp vinäger, vatten och socker. Häll den varma lagen i burken. Låt svalna och ställ i kylen minst 12 timmar. Jordgubbarna håller upp till tre veckor i kylen.

Jordgubbssirap: Koka upp lagen från de picklade jordgubbarna med sockret. Låt koka på svag värme till en tjock sirapskonsistens, ca 20 minuter. Låt svalna lite.

Mascarponekräm: Vispa grädde, mascarpone, socker och vaniljpulver fluffigt.
Till servering: Ansa och kvarta jordgubbarna. Fördela krämen i glas och toppa med inlagda och färska jordgubbar, kokosflakes och rosmarin. Avsluta med att ringla över jordgubbssirapen.




Kommentarer