Cykla på Ven

Knasig sommar efter corona som härjat under våren och inte verkar dö ut. Förra veckan så kom vi på att vi tar och cyklar på Ven som är en ö i Öresund. Martin som kör förbi varje vecka hade aldrig varit där men det hade jag när jag var barn. Men alla fyra barnen vill åka med så det var ju väldigt roligt. Sen kan vi även säga att vi hann knappt börja cykla innan vi fick ett väldigt roligt sms att lilla Molly blivit född. Så det kommer vi komma ihåg och sammankoppla med Ven.

Vi hyrde cyklarVen uppför backen när man kommer av färjan som vi tog från Landskrona som avgick 09.30. Färjan tog en halvtimme över, vi är ju väldigt vana att åka färja eftersom vi bor på en ö själva ;)

Vi fick tipset att cykla andra hållet mot vad alla andra gjorde, vilket nog var bra tips. Vi kom fram till Kyrkbacken för att ta en nektarin så hade vi ju inte cyklat speciellt länge och då var ju hälften gjort ;) Inte hade vi hunnit bli hungriga heller så vi satt och dinglade med benen en stund och googlade på lunchställen utefter vägen.

Ett besök på Ibbs gamla kyrka.

Vi åt lunch på Mitt på Hven, men det var ett riktigt bottennapp med personal som kanske skulle pyssla med något annat och mat som inte var så god. Så ät inte där.
Vi tog kaffet på Tyko Brage cafeet efter lunchen.

Men Ven har egen glasstillverkning, Hvenglass som var riktigt god glass som vi avnjöt i hamnen innan vi badade ett par timmar. Sen tog vi ett halvt varv till på ön innan vi lämnade tillbaka cyklarna och tog färjan tillbaka som gick 17.30.

Stora barnen åkte hem och vi stannade en natt till så efter duschen så drog vi till Bjerreds Kallbadhus för middag. Vi fick ett grymt trevligt bord och maten var supergod även om drickan inte kom till oss förrän efter maten serverades. Märkligt, men även den bäste kan ju fela.
Vi var ju såklart både trötta efter cyklat hela dagen och natten innan sovit som krattor på hotellet med bedrövliga sängar.

Men mysig avslutning på en riktigt härlig dag!!