Serranoinlindade dadlar med brie och valnötter


Precis innan jul 2002 så var jag hemma hos en dåvarande jobbarkompis i stan på lite julmys. Det var så himla trevligt, det kommer jag ihåg så här 21 år senare. 
Jag hade med mig min orange chocolate cheesecake och värden hade gjort baconinlindade dadlar som vi gjort sen dess, år efter år. Så goda! 
Resten av maten den kvällen har jag ingen aning om vad som serverades, men det var säkert gott ;) 

Nu har de baconinlindade dadlarna fått sig en liten uppgradering denna julen. Vi serverade dessa förra veckan när vi hade amerikanarna hos oss. Känner att vi behöver uppgradera menyn när de kommer ;) Jämt samma typ, hahaha! Då hade vi dessa till glöggen när gästerna kom.

Igår kväll gjorde jag dessa igen till middagen som ett tillbehör. Vi hade hjort och klyftpotatis, trattkantarellsås med brysselkål.

Bilderna är mörka tyvärr…. men smaken sitter där ;)









Serranon, köp i charken och be om extra tunna. Det kan vara lite jobbigt för charkpersonalen, speciellt de som är ovilliga. Jag råkade ut för en sån i fredags och tänker hädanefter ta två lappar med någon annan emellan till charken. Så får man en som är bra och gullig istället, fiffigt va ;)


12 israeliska eller amerikanska dadlar
12 tunna skivor serrano
brie
12 valnötshalvor
2 msk honung
färsk timjan

Sätt ugnen på 230 grader (eller 205 grader varmluft)

Dela dadlarna och ta bort kärnan. Lägg en bit brie i varje dadel och sen en halva valnöt. Rulla in dessa var och en i en bit serrano.
Lägg i en form, de ska vara separerade helst. Grädda i fem minuter.

Värm honungen om den inte är rinnande och häll över dadlarna. Strössla över lite färsk timjan!

Mycket goda!!!






 

Kommentarer