Köttbullar




Det enda som skiljer julköttbullar åt från vanliga köttbullar är väl storleken. Till jul vill man ju ha dem görsmå.  Idag blev det köpeköttfärs, hade jag haft hjortfärs hemma så hade jag tagit det. Vi brukar köpa en hel hjort då och då...



1 kilo nötfärs
1 dl grädde
2 ekologiska ägg
1 stor lök
2 dl vatten
ströbröd/potatismjöl
2 - 3 msk sötstark senap
1 rejäl klick cream fraiche
peppar, salt

Stek i smör

Jag kör löken, äggen och vattnet i en blender först så det mixas. Blanda i nötfärsen och fyller sen på med resterande tills smeten känns lagom lös. När jag jobbade på Haralds så sa en kock där att man ska ha 17 gram salt/kilo kött. Så det tog jag. Fick salta på lite till sen ändå. Men bra måttstock.

Låt smeten vila en timme på bänken. Jag rullade dem denna gången med plasthandskarna på. Brukar alltid använda min kakgrej som gör runda fina köttbullar, men denna gången hade de ju blivit för stora isf.

Frysen full till jul nu!








 

Kommentarer