Bagebrö




Traditioner längst Västkusten är detta bagebrö och det finns nog lika många recept som folk. Vi kör makens recept som kommer från hans släkt på ön. Men jag har kollat upp mina släkts recept både på Hönö och i Fiskebäck. Det är ungefär samma.

De senaste 20 åren så har folk haft i kardemumma i degen och det tycker jag är gott. Maken gillar inte, men eftersom han nu bakar glutenfritt till sig så kan jag ju göra lite som jag vill ;) Så 1/3 av degen fick bli med kardemumma, då tog jag en tsk, men det hade jag kunnat öka till två tsk.






Recept 6 kg Fotökaka:

5 pkt jäst
3 1/2 liter ljummet vatten eller äggostvassle
2 tsk salt
6 kkp socker
6 hg riktigt smör 
6 kg ekologiskt mjöl 

ev malen kardemumma

Låt jäst och smör stå framme i rumstemperatur från kvällen innan.

Blanda degen. Ofta kör vi med elvisp i en stor balja. Men nu gjorde jag två kilo per gång i Kitchen Aiden. Det ska ju snurra ett tag.

Värm äggostvasslen eller ta ljummet vatten rätt ur kranen, ca 37 grader. Blanda med jästen, så det blir upplöst. Blanda i socker, salt, ev kardemumma. Ta mjöl och rumpstemererat smör om vartannat och låt det blandas till en smidig deg. 
Det kommer att jäsa och det krävs en stor balja.  Jäs i ca 1 timme. 
Kör i assistent och gör sen ämne, de ska väga ca 350 gram styck. Låt dessa jäsa till dubbel storlek. Tar ca 45 minuter. När man är klar med sista ämnet är det första ämnet färdigjäst vanligtvis. 
Kavla ut till en rund kaka. Lägg på lavar (ställning för bagebrö) eller på plant underlag. Låt jäsa till minst dubbel storlek. Grädda i öppen ugn tills de är färdiga. De ska svalna på handdukar, skär dem i halvor och lägg i 6 liters påsar.

Ät och njut.

Frys resten!








 

Kommentarer